יום שני, 20 באוקטובר 2014

תיקים מהסנגוריה

תיקים מהסניגוריה כסף

לפני כמה שבועות פנתה אלי נציגה מ Yes והזמינה אותי להקרנת בכורה של סדרה ישראלית חדשה "תיקים מהסנגוריה". כשדבר כזה קורה, אני בדרך כלל עונה בשלילה, היו לא מעט אירועים שהוזמנתי אליהם ודחיתי, אך הפעם בגלל שזו הייתה פנייה ישירה לבלוג (בפעמים הקודמות זה היה דרך אתר Seret, כשהייתי כתבת טלוויזיה באתר) ובגלל שהסדרה היא תיעודית הסתקרנתי והחלטתי לנסות.

אני לא ארחיב על האירוע עצמו, שכן אין זה מעניין אתכם בכלל, ואם להיות כנה אירועים חברתיים כאלה די מאתגרים אותי, אבל כן אכתוב כמה מילים על הסדרה עצמה.

תיקים מהסנגוריה היא מיני סדרה בעלת שישה פרקים באורך 45 דק'. כל פרק עוקב אחר 3 תיקים שבהם אזרח שאינו יכול להרשות לעצמו עורך דין מקבל נציג מהסנגוריה הציבורית. הסיפורים, שמנותקים אחד מהשני, נפרשים לאורך הפרק תחת נושא כללי משותף ועיקר העבודה נעשית בעריכה. מה שהדהים אותי בצפייה הוא שאין ראיונות, כלומר, המצלמה עוקבת אחרי עורך או עורכת הדין, אחר השיחות שלהם עם האדם העומד למשפט וקצת אחרי האדם עצמו, אבל לא נשאלות שאלות מכיוון המצלמה. לכן יש הרבה חורים למלא לבד, יש רצון תמידי לשמוע ולדעת עוד ויש המון הפתעות, כשאנחנו נחשפים לעובדות חדשות לאורך הפרק יחד עם הסנגורים.

בהקרנה צפיתי בשני פרקים: נשים שיהיה הפרק הראשון שיוקרן ושיקום שיסגור את הסדרה. שניהם היו כל כך מדהימים, שאינני יכולה לבחור מועדף. שניהם הפתיעו, טלטלו והצחיקו. הצחיקו במובן הזה של "אוי, זה כ"כ נורא בא לי למות אבל זה גם כ"כ מצחיק". המקרים לא פשוטים ומוצגים בצורה כזו שגורמת לך לערער, כמובן, בתפישת המציאות. אני לא רוצה לספיילר את הסיפורים יותר מדי אז רק קצת טיזינג: לא חשבתי שאי פעם אהיה בצד של הפדופיל וארצה שהוא ינצח במשפט, עד שראיתי את פרק השיקום, ולא ייחלתי שיניחו למקרה של הברחת סמים ופשוט ישחררו את הסיפור, עד שראיתי את פרק הנשים.

הסדרה מציגה את מערכת המשפט והבעייתיות הבירוקרטית ומעמידה את שאלת הצדק בספק. גיבורי הסיפורים בדרך כלל לא זוכים להיות גיבורי סיפורים אחרים, בטלוויזיה ובקולנוע, וההבנה שמגיעים אליה בסוף, בין אם המקרה נסגר או עדיין ממשיך, היא שאין תשובה. בין אם נתקבל גזר דין או לא, בין אם נרשם ניצחון או הפסד, אין ידיעה ברורה אם הצדק ניצח ואם היה יכול לנצח. זו לא סדרה קלה או נעימה לעיכול אבל למרות זו נעשתה עבודה יוצאת דופן כדי להפוך אותה לנגישה. יש המון הומור, האווירה היא קלילה והדמויות מדהימות וכל אלה הופכים את המקרים הקשים לעיכול לנוחים לצפייה.

תיקים מהסניגוריה

מתי ואיפה אפשר לראות את תיקים מהסנגוריה?

הסדרה תשודר החל מ-22.10, ימי רביעי ב-21:00 בערוץ yes דוקו וב-yesVOD
שידור נוסף של כל פרק: מוצ"ש, 22:40.
בימוי: מויש גולדברג | מפיק: לירן עצמור | עורך: איתי אוניק.

פירוט הפרקים הישר מהקומוניקט של Yes:

תיקים מהסנגוריה: נשים
22.10, יום ד', ב-21:00 בערוץ yes דוקו וב-yesVOD

רק אחוז מזערי של העבירות הפליליות מבוצע על יד נשים. הסניגורים שמיצגים נשים מגלים לא פעם שהמניע לעבירות קשור בסיפורי חיים קשים וטראומות. התיקים בפרק: אשה שנאשמת בדקירת בעלה; מאיימת סדרתית; בחורה בהריון שעומדת בפני הסגרה לצרפת.

תיקים מהסנגוריה: כסף
29.10, יום ד', ב-21:00 בערוץ yes דוקו וב-yesVOD

מתוך הפרק משתקפת המציאות החברתית-כלכלית של ישראל היום.
התיקים בפרק: שומר שנאשם בגניבת שמפו ושמן זית מהסופרמרקט; מובטל שנאשם בניסיון לרמות את ביטוח לאומי; מנהל המכס בנמל חיפה שנאשם בלקיחת שוחד.

תיקים מהסנגוריה: משפחה
5.11, יום ד', ב-21:00 בערוץ yes דוקו וב-yesVOD

רוב עבירות האלימות והמין נעשות בתוך המשפחה. התיקים בפרק- אב שנאשם באונס ביתו; נער שנאשם באיום בסכין על אימו; גבר שנאשם בהכאת אשתו.

הסניגורים נפרדים כל בוקר ממשפחותיהם ומגיעים לבתי המעצר ובתי המשפט כדי להתמודד עם המציאות הקשה של משפחות הרוסות.

תיקים מהסנגוריה: צעירים
12.11, יום ד', ב-21:00 בערוץ yes דוקו וב-yesVOD

הפרק מציג נערים ונערות שיצאו מבתים קשים, לא גויסו לצבא והסתבכו עם החוק. התיקים בפרק: נער שהפך לגנב אופנועים סדרתי, נערה מחבורת רחוב שנאשמת בדקירה, אוהד בית"ר שתוקף ערבים. הסניגורים מגנים על העבריינים הצעירים מתוך תקווה שעוד לא מאוחר לשנות את עתידם.

תיקים מהסנגוריה: מוות
19.11, יום ד', ב-21:00 בערוץ yes דוקו וב-yesVOD

התיקים בפרק מציפים את הפחדים העמוקים ביותר של כל אחד מאיתנו, ומציגים פינות אפילות של המציאות הישראלית. עבודת הסניגורים חושפת אותנו למקרים מזעזעים שמוכרים לנו בדרך כלל רק מכותרות העיתונים. התיקים בפרק: נהג שהרג הולך רגל ונחשד בשכרות; גננת שנאשמת במותו של תינוק; טרקטוריסט שנאשם במותו של פועל בניין זר.

תיקים מהסנגוריה: שיקום
26.11, יום ד', ב-21:00 בערוץ yes דוקו וב-yesVOD

שופטים בישראל רשאים להפחית את מידת הענישה, במידה והנאשם עובר תהליך שיקום. התיקים בפרק: חייל פוסט טראומתי שתוקף אנשים ומנסה להתקבל למוסדות שיקומיים; פדופיל שדורש מהמדינה לאפשר לו לעבור טיפול וסירוס כימי; מכור לגניבה שמבקש מוועדת שליש לשלוח אותו להוסטל.

הסניגורים שמייצגים בתיקי השיקום מתפקדים גם כסוג של פסיכולוגים ועובדים סוציאליים. 

התמונות בפוסט באדיבות Yes דוקו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה