יום רביעי, 23 בנובמבר 2011

Sins of Omission - דקסטר


dexter-blood-bible

איך חשבתי שהעונה אני אעשה זאת, אני אפרסם פוסט דקסטר כל שבוע, מיד אחרי כל פרק. באמת חשבתי שאצליח לעמוד בזה אבל אז העונה התחילה והייתה התרגשות של התחלה אח"כ כבר הבנתי שהעונה הזאת לא עובדת בשבילי, אך לא איבדתי תקווה. ועכשיו? עכשיו אנחנו בשלבי ייאוש מתקדמים, שבהם אני צופה בסדרה ותחושותיי נעות בין באסה לשעמום מוחלט.
אחרי ההקדמה הזאת, שהוציאה את כל החשק להמשיך ולקרוא את הפוסט (נכון?) נעבור לתכלס. הפעם אכתוב על פרק 8 בעונה השישית ושמו כמו בכותרת הפוסט Sins of Omission. הוא שודר בארה"ב בתאריך 20.11.11. אם טרם צפיתם, הימנעו מהמשך קריאה.

נתחיל מהדברים הקלים שאין צורך להרחיב עליהם – מריה (לגוורטה) וקווין. מריה מגנה על מישהו, סביר להניח במשטרה, סביר להניח מתיוז, כי אנחנו כבר יודעים שהוא צריך לכסות על הרבה לכלוך ושהוא מתכנן לנצל את לגוורטה כדי לעשות זאת.
קווין לא מצליח להתמודד וממשיך להתנהג כמו ילד קטן, הפעם מציע נישואים לחשפנית בבר ואח"כ גם מסרב לעזוב. את מי העלילה הזאת מעניינת ולמה בדיוק היא תורמת? יש מישהו שעוד לא הבין שקווין שבור לב מדברה?
לואיס המתמחה מקבל קצת יותר זמן מסך. גילינו כבר שהוא יוצא עם ג'יימי והפעם הוא גם זכה "לפגוש את ההורים". בטיסטה הוא אומנם לא אביה, רק אחיה אבל הוא על תקן האב. ובתור אח גדול ומגונן גרם ללואיס להתרחק מג'יימי, לבנתיים זה הצליח (ג'יימי זכתה לסינון פלאפוני) אבל אין לדעת מה יקרה בהמשך בנוסף, אני כבר לא זוכרת אם רק נרמז לנו או הראו לנו כעובדה שלואיס הוא זוכה הבידינג המאושר והבעלים החדש של היד של ה Ice Truck Killer. צרפו לזה את הערצה הפנאטית שלו לדקסטר ואת יכולותיו הטכנולוגיות ויכול להיות שיצא מזה משהו מעניין (אבל כנראה שלא).dexter-deb-talk
דב רשמית זכתה בתואר "הדבר הכי מעניין בעונה הזאת" כי היא מתמודדת עם המון העונה, בצורה מוצלחת למדי. הפעם היא התקדמה בחקירת DDK והגיעה למסקנה שטראוויס הוא משתף הפעולה של גלר (תכף נגיע לזה) אבל המסקנה הגיעה במחיר חייה של אחותו של טראוויס. בנוסף, היא זכתה לנזיפות מלגוורטה (אין חדש תחת השמש) ונכנעה וסגרה תיק לא פתור כפתור אבל הדבר המעניין מכולם היה ההתמודדות שלה עם דקסטר.
עם הקידום שלה ללוטנט היא התרחקה מחבריה שעובדים תחתה וראינו אותה מתמודדת עם זה כבר כמה פרקים ועכשיו היא מתחילה להבין כמה היא התרחקה מדקסטר עצמו. לצד ההבנה של הריחוק ביניהם (היא כבר לא מספרת לו על הכל בחייה) היא גם מבינה כמה הקשר ביניהם הוא חד צדדי. זה לא שהיא לא ידעה זאת עוד קודם אבל זה הופך להיות חזק יותר ככל שתחושת הריחוק שלה גדלה וכמובן שהטיפול הפסיכולוגי עוזר לחזק מסקנות אלו. אני לא יודעת לאן זה יתקדם מכאן, אני מקווה שזה לא ימשיך וימתח על הקו שבו דב מתקרבת לגילוי האמת על דקסטר אך לא מגלה אלא שילכו על זה עד הסוף, עם גילוי, כי קצת מיצינו, לא? לפחות נחמד לראות איך דב מנסה לשנות את הקשר ביניהם, להשאיר את עצמה בצד ולתת לו לדבר על עצמו, רק כדי לגלות שוב שהוא לא יפתח בפניה. chained-travis-gellar-dexterהנושא הבא שאתייחס אליו בנוגע לפרק הוא בנוגע לרוצחים העונתיים ודקסטר והוא כמובן הנושא שמטופל הכי ברשלנות העונה ומה שפוגע בה, לדעתי.
טראוויס וגלר – אני לא אכנס לזה בהרחבה כרגע אבל התיאוריה הכי חזקה ברשת, כבר כמה שבועות היא שפרופ' גלר נפטר וטראוויס כעת מדמיין אותו ובהפרעה נפשית כזאת או אחרת רוצח דרכו. רמזים ניתנו לנו עד אין סוף כמו העובדה שרק טראוויס באינטרקציה איתו. ההסבר שניתן לנו בפרק הקודם על איך ראינו את רודי רוצח אך זה בעצם היה דקסטר היה עוד הוכחה לעובדת היותו מדומיין וכו' והפעם כבר לא השאירו מקום לספק (כבר מזמן לא השאירו, אבל הם פשוט מחדדים את הנקודה שוב ושוב עד שכבר ממש אי אפשר לפספס זאת) עם הגעתו של דקסטר לכנסייה וההתחמקות המהירה של גלר. (איך הוא היה יכול לצאת מהחלון הזה, למשל? וגם ההערה של דקסטר על כך שגלר הוא הנוסע האפל של טראוויס רק שאותו אפשר לרצוח). בכל זאת ניסו לבלבל אותנו בכך שגלר היה צריך לספר לטראוויס שהוא רצח את אחותו והרצח שהיה נטול פסוק תנ"כי, אבל שוב..מדובר בדברים שיוסברו ברגע שיסבירו את הפרעתו הנפשית של טראוויס והמצב חסר המודעות שהוא נכנס אליו כשהוא נמצא בדמותו של גלר הרוצח. (וכן, הוא לחלוטין היה יכול לכבול את עצמו, ולא החבטה מאת החפירה לא הייתה צריכה להיות מוחשית והייתה יכולה להיות מדומיינת)ddk-murder-dexter הבעיה הכי גדולה שלי עם התיאוריה הזאת (שניסיתי להתכחש אליה) היא שהגילוי יהיה מאכזב. הגילוי יהיה מאכזב כי שבועות כבר עוסקים בעובדת היותו מדומיין והגילוי נדחה לשלב כ"כ מאוחר שאני לא רואה צופה אחד שיגיב בהפתעה לנוכח הגילוי ואם כל התכנון הוא סביב הגילוי הנ"ל הרי שכל העלילה הזאת הייתה די מיותרת, לא? יכלו לעסוק בפנאטיות של הדת, אך לא עשו זאת ברגע שבחרו במחלה נפשית. יכלו לעסוק במורכבות הטקסטים התנ"כים, בפרשנויות, במסרים אך בחרו ברציחות מרהיבות, לא באמת מטילות אימה (הם יכולים להגיד שכל מיאמי מפוחדת אבל רוצחים קודמים היו הרבה יותר מאיימים) ובחרו לעשות טוויסט שלא יפתיע אף אחד. אתם יודעים מה? יכלו לעשות את הטוויסט הזה אך לאפשר גילוי מוקדם יותר ולגרום לדקסטר לערער בבריאותו הנפשית על ידי מתיחת קווי דמיון בין גלר להארי ובין טראוויס לדקסטר. הם כאילו מתחו קווי דמיון אלה ובטוחה שיאזכרו זאת (גם עשו זאת הפעם עם האחיות – ליסה ודב, כאשר הפסיכולוגית שאלה "את מפחדת שדקסטר ירצח אותך?"). האכזבה הכי גדולה שלי היא שהלכו על הבנאלי, הקל, הפשוט ולא על המורכבות האמיתית שבדת או בנפש האדם ובשאלות המוסר.
בנוסף לכך, יש את דקסטר עצמו שמתמודד עם נושא האמונה והדת העונה ושוב הם לחלוטין פספסו את הפוטנציאל שהיה טמון באפשרות הזאת. למדנו העונה (וכבר קצת בעונה הקודמת) שברמה כלשהי דקסטר רוצה להשתנות, הוא רוצה להפטר מהרוצח האפל אבל הוא לא מאמין שהוא יכול. האח סם היה אמור לעזור לו להפטר מהאופל אך נפטר בטרם עת והותיר את דקסטר פגיע וחלש והוא נסוג לנקמה מהירה וקלה, כמו שהוא מכיר. משם הוא נפל אל הצד האפל ורצח את בעל המוטל ואז חזר חזרה אל הנקודה ממנה הוא התחיל. לא משנה שלא הערכתי את הדרך שבה סם הציג את הדת ואת המהירות והקלות בה דקסטר האמין, לא משנה שהטיפול בנפילה אל הצד האפל וחזרה אל נקודת ההתחלה הייתה מהירה מדי ופשוטה הרבה יותר מדי, המצב הפרק היה גרוע אף יותר מכל מה שהיה קודם! הפעם דקסטר כבר מכיר את התנ"ך (כבר הספיק לקרוא ולהתעדכן, כך הוא אמר לדב) ואף הצליח להעביר את טראוויס לצד שלו, על ידי ציטוט פסוק בודד אחד. באמת שזה שימוש מעליב במילים כמו אמונה, רוחניות ואלוהות. dexter-confessionנושא נוסף שהם הפכו למגוחך, אך לא בצורה חיובית, היה נושא הווידוי. לתת לנו להבין שדקסטר רוצה שחטאיו יטוהרו, רוצה שפשעיו יסלחו לו זה בסדר, אבל לתת לו ווידוי מול כומר עם אלצהיימר זה להפוך את הנושא לבדיחה ולתת פתרון קל. בקומדיה הייתי מקבלת את זה, עם בדיחה על הדת שסולחת כך על חטאים, אבל בדרמה שמציגה את דקסטר בוידויי אמיתי וכנה, עם רצון ממשי לסליחה אלוהית? זה ניסיון לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה, ניסיון לא מוצלח.
לצד כל האכזבות מהעונה הזאת, שבמרכזן עומד העיסוק הרשלני לדעתי בנושא הדת והאמונה, הגיעו החדשות על חידושה של דקסטר לשתי עונות נוספות ואיתן תחושה של החמצה. אני אוהבת טלוויזיה, אני אוהבת את הסדרות שאני צופה בהן ואני נהנית לנתח את הפרקים והעונות שלהן. מתוך כל האהבה הזאת יש לי את הרצון האמיתי לסוף, לסיום, לסגירה של תמה, לסגירה של תהליך ארוך ומורכב שדמויות עוברות, לסגירה שמגיעה בזמן הנכון ולא אחרי שהסדרה נמשכה לנצח בגלל שהיא זכתה לרייטינג רב. הציפייה הזאת לסיים סדרה בזמן עולה בעשרות מונים כאשר מדובר ברשתות הכבלים שידועות בניסיונותיהן לעשות טלוויזיית איכות כאשר חשיבות היצירה עומדת במרכז ולא הצלחה כלכלית. (ברור שחשוב להם להצליח כלכלית, כן? פשוט לא על חשבון היצירה..או לפחות, כך קיוויתי)
עד כאן להפעם, אשמח לתגובות.
*כל פעם שכתבתי תנ"ך התכוונתי כמובן לברית החדשה.

5 תגובות:

  1. מיכאל גינזבורג23 בנובמבר 2011 בשעה 2:14

    מסכים עם רוב דברייך. ועדיין, אני נשאר עם הסדה עד הסוף, הרבה בגלל השחקנים והבימוי. התסריט אולי מתרשל מעט בפיתוח עלילתי נאות אך המתח נותר גבוה ומעניין לראות האם דקס יתוודה מול דברה, הבנאדם היחיד שבאמת עליו להתוודות מולו וכיצד הוא ינהג עם טראוויס ברגע שיגלה כי הוא לבד. ואני סומך ובוטח ביוצרים שיקראו דברים כמו שלך, יפנימו וישכילו לשכלל את המרחב בה הסדרה הפועלת ולהביא אותה לשיאים שטרם נראו. ג'ניפר קרפנטר חייבת לקחת אמי!

    השבמחק
  2. ניתוח יפה שאני די מסכים איתו.
    גם אני שמעתי על התיאוריה של פרופ' גלר. ואני לא רואה שום פתח או סיכוי שזה לא נכון.. גלר וטראוויס היו מסתובבים הרבה בחוץ באור יום, התמונה שלו מתנוססת בכל העיתונים ובכל זאת אף אחד לא מזהה אותו? גם כל העניין בכנסייה היה שקוף וזה באמת היה מעצבן בתור צופה בסדרה אינטילגנטית שכאילו מאכילים אותך בכפית. מדקסטר אני רגיל לפאנצ'ים אחרים ומפתיעים הרבה יותר.
    קשה לי לראות איך זה מחזיק עוד 4 פרקים. יותר מעניין אותי העניין עם לגוורטה. אם היא מנסה לכסת"ח רצח זה כבר חמור ביותר וגילוי של זה יכול להביא לזה שהיא תתנדף או שדברה תוכל להוריד אותה מהגב.
    מסכים שהסדרה היתה צריכה להסתיים העונה עם איזושהיא השלמה של דקסטר או תיקון שלו גם אם לא במפגש עם הדת אלא עם עצמו. תהליך שהוא עובר שגורם לו להפסיק לרצוח ולשחרר את ה"נוסע האפל".

    השבמחק
  3. תודה על התגובות! :)
    אנונימי - הבעיה היא שלגוורטה לא הסתירה רצח ולכן זה לא באמת מעניין.
    כולם הסכימו שהבחורה מתה ממנת יתר ומי ששהה איתה ניסה לבצע החייאה וכשכשל ברח מהזירה והסתיר את כל הראיות...
    אז כל מה שהוא עשה זה לבלות במלון עם זונה ולעשן סמים לא חוקיים.
    הבעיה היא שזה כנראה מתיוז שהוא גם נשוי [סביר להניח, אם לא ציינו זאת..] וגם בעמדה ציבורית בכירה וגילוי כזה יפגע בקריירה שלו.
    בקיצור, הוא לא רוצח ואין פוטנציאל אמיתי מעניין לסיפור הזה. :/

    השבמחק
  4. לדעתי דקסטר היא אחת הסדרות הכי מוצלחות בטלוויזיה ונהרסה בעונה האחרונה. אכן היה מאכזב לגלות שהוא פרי דמיונו - או לפחות חי עדיין רק בדמיונו. בכלל, חבל שהכניסו את כל הדת וכו', יש לנו מספיק מזה בעולם, לא?

    השבמחק
  5. היי צליל, תודה על התגובה! :)
    בעקרון אין לי בעיה עם הכנסת נושא הדת לסדרה, רק עם האופן שבו זה נעשה.
    בכל מקרה, בקרוב מתחילה העונה החדשה והטיזרים כבר ממש עושים לי חשק!
    מקווה שתעקבי אחר הפוסטים גם במהלך העונה השביעית ושהיא תהיה עונה יותר מוצלחת.

    השבמחק